Regionale mobiliteitstransitie
Aanleiding
De regio wil stedelijke en economische groei faciliteren en tegelijkertijd de bereikbaarheid op peil houden. Door de relatief sterke autoafhankelijkheid van delen van de regio en de concentratie van werk en voorzieningen in Zwolle staat de bereikbaarheid onder druk. Mobiliteitstransitie (NOVEX-programma) is de manier waarop de komende jaren invulling gegeven wordt aan de mobiliteitsstrategie. De focus ligt dan ook op meer actieve en schone vormen van vervoer die minder plek innemen. Dit heeft een sterke samenhang met waar we woningen bouwen. Ook is er een relatie met de energie-infrastructuur, laadplekken en de locatie van bedrijventerreinen.
Vanuit de mobiliteitstransitie proberen we zo veel mogelijk aansluitende mobiliteitssystemen van stad en regio te faciliteren die bereikbaar zijn met eigen primaire vervoersmiddelen maar ook dienen als hoogwaardige overstappunten. We willen in de Regio Zwolle de nabijheid van wonen, werken en voorzieningen vergroten zodat onnodige mobiliteit voorkomen wordt.
Doelstelling programma in 2024-2025
Voor de mobiliteitstransitie zijn de strategische mobiliteitsdoelen voor Regio Zwolle:
- Het vergroten van de nabijheid van wonen, werken en voorzieningen, zodat onnodige mobiliteit voorkomen wordt.
- STOMP als mobiliteitsrangorde: Stappen, Trappen, OV, Mobility as a service (deelmobiliteit) en pas als laatstede Privé-auto.
- Aansluitende mobiliteitssystemen van stad en regio, met eigen primaire vervoersmiddelen en hoogwaardige overstappunten.
Dit wordt door vertaald in operationele mobiliteitsdoelen verdeeld over MIRT maatregelenpakket A, B en C, gebaseerd op het MIRT-onderzoek afgerond eind 2022.
Pakket A: focus op de spoorzone Zwolle. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de gemeente Zwolle;
Pakket B: de bereikbaarheid van het stedelijk netwerk Zwolle. Dit deel wordt regio breed (Zwolle, omliggende gemeenten en Gelderland) opgepakt;
Pakket C: zal de focus leggen op de transitiemaatregelen naar fiets en (H)OV voor de reis van en naar Zwolle vanuit de brede regio Zwolle.
Activiteiten 2024-2025
Voor de periode van 2024 tot 2030 staat voornamelijk de uitvoering van pakket B uit het MIRT maatregelen pakket. Dit betekent dat in 2024 hiermee gestart zal worden. Het MIRT maatregelenpakket B bestaat uit:
- Langzaamverkeersnetwerk, de fiets en de voetganger: snelfietsroutes tot 15 kilometer van de spoorzone
- Het maken van regionale afspraken ten aanzien van parkeerbeleid en parkeren op afstand
- Het afwaarderen van weg-infra binnen bebouwd gebied (snelheid en capaciteit) voor langzaam verkeer en verstedelijking
- Het inzetten op regionale hub-strategie en OV-bereikbaarheid door HOV-bus.
- Inzetten op deelmobiliteit en Smart Mobility.
- Gedragsmaatregelen: wijkaanpak, werkgeversaanpak en onderwijsaanpak.
Daarnaast zijn er ook plannen en maatregelen die buiten het MIRT onderzoek vallen maar waar wel een focus op is in de periode van 2024/2025 en verder. Het gaat dan om planvorming, financiering en uitvoering van maatregelen in de brede regio, ook wel Pakket C genoemd. De vorming van pakket C maakt geen onderdeel uit van dit programma.
- Verbetering fiets- en voetgangersbereikbaarheid van stations
- Snelfietsroutes op grotere afstand dan 15 kilometer van de Spoorzone Zwolle
- Verdubbelen frequentie trein Almere – Kampen Zuid – Zwolle
- HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) - versnellen bestaande lijnen en toevoegen lijnen
Samenwerkingen
Andere programma's binnen Ruimtelijke ontwikkeling
Port of Zwolle
Landelijk gebied
Regionale sponsstrategie
Karakteristieke stationsomgevingen
Feiten en cijfers
Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van het project?
Dan kan je terecht bij:
Programmamanager
Marijke Sterkenburg